Hvad er en god tid på romaskinen?

Hvor hurtig er du egentlig på romaskinen? Det kan godt være du føler dig som Eskild Ebbesen, når din Concept2 suser i fitnesscenteret, men hvordan klarer du dig sammenlignet med andre ergometer roere? I denne artikel har vi set på spørgsmålet om hvad der egentlig er en god rotid. En ting er jo hvad verdensrekorden eller danmarksrekorden er, men det er måske ikke så super relevant for os motionister. Derfor får du her et par andre, lidt mere realistiske, måder at sammenligne dig selv med konkurrenterne.

Check din tid på Concept2.com

Sammenlign tider med ErgData app

Hvis du bruger Concep2s app, ErgData, kan du efter en endt træningssession vælge at uploade din tid til Concept2s rangliste. Her får du så straks klar besked, hvor du ligger på ranglisten blandt alle Concept2s brugere i denne sæson.

Du kan se din placering rangeret efter din aldersgruppe, land eller bare for alle der har deltaget. Det er en virkelig sjov og nem måde at udfordre sig selv og sin tid. Men det er lidt svært for mig at vurdere, hvor repræsentativ tiderne er. Det virker til at være et ret godt fingerpeg. Jeg landede med min 7.44 tid på 2000m, sådan midt i feltet for min aldersgruppe.

Du kan læse meget mere om hvordan du bruger ErgData på linket nedenunder.

Ergometer rekorder

Danmarks rekorder og Verdensrekorder

Er du så skarp på romaskinen, at du nærmest skræmmer andre væk når du ror, så er det måske tid til at finde ud af om du skal have nye ro kammerater. Det kan du gøre ved at sammenligne dig med de officielle ergometertider, der bliver sat til regattaer i Danmark og udlandet. I Danmark noteres de officielle ergometer tider på siden Ergometertider.dk. Her kan du finde de nyeste resultater fra reggataer, men også officielle rekorder.

Se tider: Ergometertider.dk 

For verdensrekorder skal du have fat i Concept2s website, der fører liste over rekorder sat på deres maskiner.

Se tider: Concept2.com 

Ergometerroning rekorder pr. 2019

Kilder: Concept2.com og Ergometertider.dk

Romaskine 500 meter tid

  • DM: på vej! 
  • Verdensrekord: 1.10.5

Romaskine 1000 meter tid

  • DM: på vej!
  • Verdensrekord: 2.39.5

Romaskine 2000 meter tid

  • DM: på vej
  • Verdensrekord: 5.35.8

Konditest for at blive ambulance redder

Kan du ro 2000m på under 8.10 minutter?

En lidt alternativ benchmark for en god rotid er kravet til at blive ambulance redder. Her skal man nemlig kunne ro 2000m på 8.10 minutter. Det er bestemt også noget de fleste unge mænd og kvinder i god form burde kunne klare med lidt træning i teknik og forberedelse.

Sammenlignet med Concept2s egen kondital beregner, som du kan se lige nedenunder, ville en tid på 8.10 minutter nemlig blive betegnet som under middel. Men hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg nok det virker til at Concept2 overvurderer den gennemsnitlige kondition i deres beregner.

Du kan læse mere om kravene til at blive ambulance på linket:
https://hbr.dk/job/hvis-du-vil-vaere-redder/faglig-fysisk-test/

Kondital på romaskine

Er du nysgerrig på hvad dit kondital egentlig er på romaskinen? I så fald kan du bruge Concept2s beregner, der baserer sig på et videnskabeligt studie af en Dr. Fritz Hagerman fra Ohio University i USA. Her har den gode doktor testet studerende og andre almindelige menneskers vo2max med en maskine og sensor. Samtidig har han så testet forsøgspersonernes 2000m tid. De to tal har han så korreleret og fundet frem til en 2000m tid, der svarer til en vo2max score.

Tag testen her: https://www.concept2.com/indoor-rowers/training/calculators/vo2max-calculator

Er det præcist?

Jeg skal ikke kunne kloge mig på udregningerne, men jeg tænker at man nok får en lavere vo2max end normalt, da der er meget teknik involveret i roning. Det er jo ikke som med motionscykel, som alle kan finde ud af. Man kan jo markant forbedre sin 2000m tid, ved at forbedre sin teknik, helt uden at være kommet i bedre form. Efter min mening undervurderer den med en 10-20% i forhold til en tilsvarende måling på motionscykel. Men tag testen og se hvad du får!

Bliv bedre til ergometerroning

Det bedste sted at blive bedre på ergometermaskinen er i roklubben, der om vinteren kører ergometerhold, hvor man i fællesskab ror på tid og intervaller. Her kan du få kyndig instruktion i teknik og strategi. Det kan slet ikke sammenlignes, hvor meget du får ud af at have en erfaring ergometer træner, til at hjælpe dig med form og teknik. Der er så mange ting, selv erfarne roere kan forbedre.

Reddit/r/Rowing

God til inspiration

https://www.reddit.com/r/Rowing/

Reddit er altid et godt sted at finde ligesindende og subredditen, /r/rowing, er helt sikkert det rigtige sted at være som

Strategi og teknik

På Motion-Online.dk er en ældre tråd med masser af gode råd til at blive bedre til at ro ergometer:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?/topic/62634-romaskine-2000-meter-p%C3%A5-8min/

Jeg er manden bag Fitfact.dk og skriver blandt andet om træning og vægttab, med særlig fokus på motivation og sundhed.