MIND kuren

Sund kost bidrager til at holde et højt kognitivt niveau, og flere undersøgelser peger på, at en sund kost kan være med til at nedsætte risikoen for at udvikle demens senere hen i livet.

Mind kuren består af “hjernemad”, som er med til at give dig en bedre koncentrationsevne, en bedre hukommelse og et væsentligt forbedret energiniveau. Men Mind kuren byder også på en anden sidegevinst, den er nemlig i stand til at bringe dig videre hen imod den drømmekrop, du længes efter.

Indholdsfortegnelse

Fordele og ulemper ved MIND kuren

Mind-kuren er i høj grad inspireret af en anden populær kur, nemlig Middelhavsdiæten, som er udviklet af mennesker, som bor i middelhavsområdet. Det betyder, at du skal spise en masse fisk, en masse olivenolie og en masse lækre frugter.

Den helt store forskel på den to forskellige kure er, at du med Mind-kuren i stedet skal spise en masse forskellige friske frugter.

Med Mind-kuren, er der også plads til selvforkælelse, især hvis du kan lide rødvin. For her er der nemlig en god mulighed for at nyde et enkelt glas god rødvin en fredag aften eller når du skal en tur i byen.

MIND kuren i korte træk

Mind-kuren har efterhånden vist sig at være en effektiv kur, måske fordi man ikke skal holde sig til en stram skemalagt diæt. Det gør nemlig i modsætning til mange andre kure ingenting, hvis du en gang imellem i forløbet springer over, hvor gærdet er lavest – Mind kuren vil stadig have en stor effekt.

Når du følger kuren, er det vigtigt, at du skruer op for den gode “hjernemad” og ned for den dårlige “hjernemad”. Derfor skal du, når du følger kuren spise en masse forskellige grøntsager, fuldkorn, kød i form af kylling og fisk, olivenolie, bær, nødder, bønner og også gerne rødvin.

Det du helt skal undgå i løbet af kuren, er kager og slik, rødt kød, smør, ost og i det hele taget friturestegt mad og fastfood.

Med så meget af det gode “hjernemad” får din krop en masse E- og C-vitaminer, som især er gode, fordi de forstærker hinanden. Derudover vil du gennem kosten også få en god portion B6 og B12 vitaminer, som især bidrager med en god hjernefunktion.

Åreforfedtning som er en af de helt store syndere, hvis du spiser meget fed mad, bliver ved hjælp af kurens høje indhold af antioxidanter skubbet af vejen, og forbedrer i stedet dit immunforsvar.

Populære alternativer til MIND kuren

Sense kuren

Er du blandt de mange der gennem tiden forventningsfuldt har forsøgt at tabe dig ved hjælp af forskellige slankekure men uden den helt store succes?

Læs mere »

DASH kuren

En sund og varieret kost er nøglen til et langt og lykkeligt liv, men også nøglen til at sænke et forhøjet blodtryk samt mange andre

Læs mere »

Flexitarian kuren

Flexitarian er, som navnet antyder, en fleksibel måde at spise på. Vælger du at spise som en flexitar, vil du overvejende komme til at spise

Læs mere »

MIND kuren

Sund kost bidrager til at holde et højt kognitivt niveau, og flere undersøgelser peger på, at en sund kost kan være med til at nedsætte

Læs mere »

Middelhavsdiæten

Middelhavsdiæten er ikke en slankekur, men en sund livsstil, som har en lang række af positive sidegevinster, herunder vægttab. Under kuren er det tilladt at

Læs mere »

Low Fodmap kuren

Low Fodmap er en kur, hvor bestemte fødevarer, såsom kulhydrater gradvist udelukkes fra din kost. Low Fodmap har vist sig at være et effektivt middel

Læs mere »

Jeg er manden bag Fitfact.dk og skriver blandt andet om træning og vægttab, med særlig fokus på motivation og sundhed.

Træningsudstyr til hjemmet - tilbud på billig træningsudstyr