DASH kuren

En sund og varieret kost er nøglen til et langt og lykkeligt liv, men også nøglen til at sænke et forhøjet blodtryk samt mange andre livsstilssygdomme.

Dash kostplanen er rig på grøntsager, fedtfrie mejeriprodukter, fisk, fjerkræ, bønner, frø og nødder, som alle er rige på vigtige næringsstoffer såsom calcium, fiber og protein.

Vælger du en kur som Dash kuren, er det vigtigt, at du helt undgår fed mad, rødt kød, slik og kager, fastfood og vigtigst af alt, skal du undgå salt i din kost.

Vælger du en kur som Dash, findes der et stort udvalg af lækre opskrifter, som er nemme at gå til. Du må spise stort set alt, men det afgørende for virkningen samt resultatet af denne kur afhænger af, hvordan din kost bliver sammensat.

Indholdsfortegnelse

Fordele og ulemper ved DASH kuren

Fordelene ved at følge diæten er, at diæten hjælper dig med at sænke og kontrollere dit blodtryk.

En anden ting ved diæten er, at du som ved mange andre kure, ikke behøver at veje eller måle din mad. Det vigtigste er, at du ved, hvor stor en portion er. En portion i Dash diæten er nemlig en fast størrelse, som du hurtigt lærer at kende.

I modsætning til mange andre kendte kure og diæter, udelukker Dash kuren heller ikke hverken pasta, brød, ris eller forskellige mejeriprodukter. Det vigtigste er, at du under kuren spiser sundt og varieret, og altid skal undgå alt for meget tilsat salt i din mad.

DASH kuren kuren i korte træk

 

Dash diæten byder på et stort udvalg af forskellige frugter, grøntsager og fedtfattige mejeriprodukter. Det vigtigste er, at de fødevarer du indtager, har et højt indhold af protein, calcium og fibre, fordi de er altafgørende for at nedsætte dit blodtryk.

Diæten har et lavt indhold af kolesterol og mættet fedt men rig på de særlige næringsstoffer, der er kendt for at kunne sænke et højt blodtryk.

Under kuren anbefales det at dyrke motion, og især hvis du under kuren, også gerne vil gå ned i vægt. Er du ikke vant til at dyrke motion, kan en rask gåtur, svømning, en løbetur eller havearbejde være godt til at komme ind i den gode vane.

Muligheder er der mange af, hvis du vælger at følge Dash kuren. Dine spisemønstre er ikke planlagt, hvorfor du kan spise, hvornår du vil. Du er heller ikke begrænset til særligt udvalgte fødevaregrupper. Til gengæld skal du sørge for at spise magert kød, for eksempel fisk eller kylling, fuldkorn, frugt og en masse sunde grøntsager.

Læs mere om DASH kuren her

Populære alternativer til DASH kuren kuren

Sense kuren

Er du blandt de mange der gennem tiden forventningsfuldt har forsøgt at tabe dig ved hjælp af forskellige slankekure men uden den helt store succes?

Læs mere »

DASH kuren

En sund og varieret kost er nøglen til et langt og lykkeligt liv, men også nøglen til at sænke et forhøjet blodtryk samt mange andre

Læs mere »

Flexitarian kuren

Flexitarian er, som navnet antyder, en fleksibel måde at spise på. Vælger du at spise som en flexitar, vil du overvejende komme til at spise

Læs mere »

MIND kuren

Sund kost bidrager til at holde et højt kognitivt niveau, og flere undersøgelser peger på, at en sund kost kan være med til at nedsætte

Læs mere »

Middelhavsdiæten

Middelhavsdiæten er ikke en slankekur, men en sund livsstil, som har en lang række af positive sidegevinster, herunder vægttab. Under kuren er det tilladt at

Læs mere »

Jeg er manden bag Fitfact.dk og skriver blandt andet om træning og vægttab, med særlig fokus på motivation og sundhed.

Træningsudstyr til hjemmet - tilbud på billig træningsudstyr